mitt ämne

Tänkte ta upp ett ämne vi prata om i skolan i veckan.. Vi skulle säga vad polisen i sverige skulle preoritera mest om jag fick välja! Jag valde såklart kvinnomisshandel eller misshandel överhuvudtaget. Det började en disskution runt det och dom flesta förstod inte riktigt varför inte tex en kvinna anmäler. Vi kan ta ett exempel: En kvinn i 30 års åldern gift med en man i 37 år åldern de har tex 2 barn och i det hemmet utåt syns inte skadorna som händer inne i huset, det sker misshandel efter misshandel. Mannen har det utplanerat han slår där han vet att hon kan dölja det, för om nån får reda på det är det kört. Det ingen förstår är att det oftast är kvinnan som tar på sig skulden i detta att det är hon har gjort nåt fl och håller upp skenet för barnens skull och för att hon tror att varje slag är det sista, men så är inte fallet, de som aldrig anmäler eller söker hjälp får nog aldrig någon hjälp dom lever under ett fake smile.

Jag tar upp detta eftersom att folk/människor tror at allt kan vara så enkelt när det inte är det. Dom utsatta är rädda(det måste ni väl förstå) jag fascineras av brott jag tycker det är intressant att läsa om vad som har hänt och vad dommar blir osv. om jag hade orkat plugga och inte velat bli frisör hade jag nog blivit advokat!

Men när ni läser detta ta er en tanke ställare! allt är inte så lätt som det värkar det finns många där ute som aldrig vågar söka hjälp för detta problem. men självklart finns det kvinnor som inte tar nån skit!

Döm inte kvinnor i denna sits tänk på hur du skulle känna!
dom är bara rädda medans dom väntar på nästa slag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0